Noorwegen 2015 - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Willem en Yvonne Bultsma-Dijkstra - WaarBenJij.nu Noorwegen 2015 - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Willem en Yvonne Bultsma-Dijkstra - WaarBenJij.nu

Noorwegen 2015

Door: Yvonne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Willem en Yvonne

11 Mei 2015 | Noorwegen, Lofoten

Gister geen internet, dus nu voor 2 dagen maar schrijven. De hele dag regen en zwaar bewolkt, niets aan dus. Onderweg lunchen op een parkeerplaats, waar we aan een snelstromende rivier zaten. Wat een geweld en kracht gaat er dan door het water zeg! In de bosjes naast de parkeerplaats heel veel rotzooi! Valt ons op dat Zweden niet meer zo schoon is als een paar jaar geleden.....jammer hoor, terwijl ze op de campings alles gescheiden houden( papier, zacht en hard-plastic, batterijen, groente-afval)! Er lagen zelfs 2 verschillende schoenen pal naast elkaar, leek wel grappig......maar hoort natuurlijk niet zo.
Regelmatig komen we ook bordjes met daarop een overstekende sneeuwscooter tegen, zie je ook niet zo gauw bij ons...( grijns).

En toen zagen we zomaar een eland in het weiland langs de weg staan, die ons onnozel aanstaarde en weer verder ging met grazen. Kon er mooi een foto van maken( zie hier onder).

Onze camping van die dag ( Vilhelmina ) lag aan een bevroren meer. In dat meer stond een hoge duikplank wat erg komisch leek....We moesten nog lunchen, erg laat en het was zo koud in de caravan dat we de kachel maar aan hebben gedaan. Het was er ook maar 10.6 graden!. Om onze caravan lagen dikke bulten met sneeuw! Wel apart hoor.

De volgende ochtend vertrokken we weer mooi op tijd, om tien uur reden we. Op naar Jokkmokk, zo,n 370 km verder, ligt in Lapland. Dat hebben we ook wel geweten, want we zijn onderweg regelmatig groepen rendieren tegen gekomen. Ze steken gewoon rustig voor je auto de weg over en dan kan je maar beter even wachten!
Onderweg ook weer heel veel sneeuw, besneeuwde bergtoppen in de verte, enorme bevroren meren, veel snelstromende en kolkende riviertjes, die al dat smeltwater moeten verwerken.
Lunchen in de zon, geheel tegen Willem zijn principes in op een stoel langs de snelweg! Zie selfie.....

Er wordt zoveel hout hier gekapt in Zweden dat je regelmatig compleet kale stukken ziet op de bergwanden. We hebben gezien hoe snel dit gaat. De boom wordt met een shovel, waar een kettingzaag aan vast zit, omgekapt en wordt dan meteen door een apparaat gehaald waardoor de boomschors en takken meteen verwijdert worden. en dit gaat dan in een enorm snel tempo!
Al die boomstammen worden op gigantische lange treinen vervoert .

We zitten nu 2 dagen op een camping in Jokkmokk. Er is gratis internet , sauna, we kunnen voor weinig geld een was draaien en drogen.
Toen we trouwens net op deze camping aankwamen moest ik naar toilet. Ik doe de deur open en hoor een zeer hartgrondig gevloek...in het Nederlands! Bleek dat er een Nederlandse vrouw die hier ook (met een gigantische camper trouwens ) staat, net onder de douche zou en dat de douche niets deed. Moest erg lachen en heb gezegd dat ik wel even zou kijken of d andere douche het wel deed. en dat deed hij. Ze kwam later bij ons haar excuses aanbieden....
Willem gaat zo met het eten beginnen, kip Tandori, lekker! Zie voor foto,s hieronder.