Noorwegen 2015 - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Willem en Yvonne Bultsma-Dijkstra - WaarBenJij.nu Noorwegen 2015 - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Willem en Yvonne Bultsma-Dijkstra - WaarBenJij.nu

Noorwegen 2015

Door: Yvonne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Willem en Yvonne

17 Mei 2015 | Noorwegen, Lofoten

Vandaag viert heel Noorwegen zijn nationale feestdag en dat was goed te merken. Overal hingen vlaggen, wimpels en kleine vlaggetjes aan zelfs electriciteits-palen langs de weg. Heel veel mensen liepen in de nationale klederdracht, jong en oud.

Vandaag reden wij dezelfde route als we vrijdag hebben gereden, maar dan nu andersom. En verbazingwekkend, je ziet dan echt heel andere dingen. We hebben bijna niest hetzelfde gezien, we verbaasden onszelf er ook over. Komt erbij dat het nu vloed aan het worden was en het vrijdag eb was. Wat een verschil....Enorme golven sloegen zelfs al midden op zee stuk op rotsen en veroorzaakten daarom zulke enorme golven. die kletsten dan weer tegen de kustlijn aan, je hoorde gewoon als er een grote golf aankwam aan het geluid, een soort van gebrom.

Je ziet hier ook veel campers die vrij kamperen langs de kant van de weg of iets verder langs de kustlijn. Makkelijk dat dat hier kan, wij betalen zo gemiddeld een euro of 22 per nacht.

Onderweg hebben we weer op de meest mooie plekjes koffie gedronken ( op het strand) en geluncht ( via een klimpartij bovenop rotsen, met uitzicht op de zee).

Tijdens het autorijden langs de kust dachten we dat we in de golven zeehonden of iets dergelijks zagen. Willem weer achteruit rijden, weiland indraaien en ik eruit met mijn fototoestel. Bleek dat het allemaal mensen waren in zwarte duikerspakken, die aan het surfen waren op de golven..... Toe ik weer terug liep naar de auto stond er naast de auto een vrouw met Willem te praten. Bleek dat zij en haar man ut Snits kwamen.......Zij hadden op de achterkant van de auto het waterpoortembleem gezien. Over toeval gesproken. Zij stonden ook nog eens op dezelfde camping, waren daar vanmiddag net aangekomen.

Willem heeft vanavond pannenkoeken gemaakt! Heerlijk, met beslag uit Blokzijl, dat we een paar weken terug gewonnen hadden met een verloting na de toneeluitvoering van Douwe en Nely. Was lekker hoor....

We slapen hier heerlijk. Zijn natuurlijk ook de halve dag op pad en veel in de buitenlucht. Beiden al aardig verkleurd.

Morgen gaan we naar het Viking-museum. We hoorden van Engelsen die daar geweest waren dat zij dat het mooiste vonden van de Lofoten.......Nu kunnen wij ons daar niet zoveel bij voorstellen, maar is vast wel de moeite waard.

Wat betreft de foto,s die horen bij dit dagverslag, dat zijn de foto,s met nummer 3102-3069. Hoop dat dit wat duidelijk is....